image

Drama Master Class

–er målrettet elever med særlig interesse for at arbejde med dramatik på højt niveau.
–er for elever, der kan og tør forpligte sig på fællesskab og seriøst arbejde.
–er for elever med eller uden erfaring med at spille teater.
–vil udforske forskellige områder af teatrets verden og sammen få et dybere indblik i både praksis og teori.
–vil altid have et scenisk produkt som det synlige resultat af arbejdet.
–vil have skiftende fokus år for år og tage udgangspunkt forskellige steder fx i udvikling af et manuskript, en iscenesættelse eller en scenografi.
–vil arbejde med forskellige skuespiltekniske tilgange.
–arbejder tæt sammen med folk fra den professionelle teaterverden.

I 2011-12 hed Drama Master Class projektet "Vejen til Mars".
I Vejen til Mars møder vi 12 udvalgte astronauter, som i 520 dage er blevet stuvet sammen på få kvadratmeter i en lukket rumkapsel med mangel på både vand, mad og ilt. De mange måneder i isolation giver forskerne uvurderlig indsigt i, hvordan fremtidens astronauter vil reagere i et trangt rumskib uden mulighed for hjælp udefra. Astronauterne er fast besluttet på at holde fokus på videnskabens klare lys, men hverdagen i rumkapslen forvrænges snart af deltagernes ambitioner, venskaber, romantik, paranoia, jalousi, tvivl, mistillid, kontrol tab og magtkampe.
Et set up som er inspireret af det videnskabelige forsøg som ESA kører med Mars 500 Eksperimentet i Rusland, hvor man har lukket forsøgspersoner inde i en rumkapsels simulator i 520 dage. Se billeder fra forestillingen her .

Rumrejsen er Drama master Class’ første projekt og træder i stedet for den traditionelle skolekomedie. Det er blevet til i et unikt samarbejde mellem Dramatikerværket, Grønnegade Teater og Næstved Gymnasium og HF, herunder ikke mindst eleverne selv.

Jonas Lillemark Stimose, 3.r: ”I stedet for bare at skulle lære en masse replikker og en rolle at kende, så fik jeg og 11 andre en unik mulighed for mere eller mindre selv at konstruere vores egen rolle. I samarbejde med dramatikeren Daniel Wedel lavede vi en hel del øvelser som fx impro-scener og ’rolle’-interviews, der skulle give ham materiale, således at han kunne skrive et stykke baseret på de oplevelser og indtryk, vi gav ham. Det er en super fed følelse, når man ved, at ingen har spillet skuespillet før, men at man derimod selv har været med til at konstruere personerne i stykket.
Hele processen med at levere materiale til Daniel har givet gruppen et fedt forhold til hinanden, hvilket kun har gjort det endnu federe at være med i det her projekt.”